Türk Milliyetçisi Ziya Gökalp’in Kürt olduğu doğru mu ?

Türk Milliyetçisi Ziya Gökalp’in Kürt olduğu doğru mu ?

Yanlış

Hayır, doğru değildir. Ziya Gökalp, Diyarbakırlı halis bir Türk’tür.

Kendisine Kürt diyenlere karşı şiir yazmış ve onlara “Piç” diye hitap etmiştir.

(Ziya Gökalp Malta’da sürgünde iken, Ali Kemal’in yazdığı düşmanca yazılara bu şiirle cevap vermiştir.)

Ben Türküm! diyorsun, sen Türk değilsin!
Ve İslamım! diyorsun, değilsin İslam!
Ben, ne ırkım için senden vesika,
Ne de dinim için istedim ilam!

Türklüğe çalıştım sırf zevkim için,
Ummadım bu işten asla mükafat!
Bu yüzden bin türlü felaket çektim,
Hiç bir an esefle demedim: Heyhat!

Hatta ben olsaydım: Kürd, Arap, Çerkes;
İlk gayem olurdu Türk milliyeti
Çünkü Türk kuvvetli olursa, mutlak,
Kurtarır her İslam olan milleti!

Türk olsam olmasam ben Türk dostuyum,
Türk olsan olmasan sen Türk düşmanı!
Çünkü benim gayem Türkü yaşatmak,
Seninki öldürmek her yaşatanı!

Türklük, hem mefkurem, hem de kanımdır:
Sırtımdan alınmaz, çünkü kürk değil!
Türklük hadimine ‘Türk değil! ‘ diyen
Soyca Türk olsa da ‘piçtir’, Türk değil!

Ziya Gökalp

Ayrıca Ziya Gökalp’in yazdığı kitabın adı Milliyetçiliğin Esasları değil, Türkçülüğün Esasları’dır. Ziya Gökalp, Türkçüdür!

Ziya Gökalp’e yöneltilen kürt eleştirilerini kızı, babasının Buhara Türkleri’nden olduğunu açıklayarak cevap vermiştir.

ziya-gökalp

Ziya Gökalp’in en küçük kızı Türkan Yurtcanlı’nın açıklaması

6 Yorum

  • Ziya Gökalpʼin bu şiiri onun Türk olduğunu isbatlamaz. Orada kastı kültür olarak Türklüğü benimsemesidir.

    Kızının Buhara Türklerinden olduklarını demesi de Türk olduğunu isbatlamaz. Buhara Türkü tanımı da çok komik. Türkmen (Özbekistan Türkmeni) mi? Karluk mu? Özbek mi? Hadi bunu bilmiyor. Buhara Türkü olduğuna dair delili nedir? Müddei iddiasını isbatlamakla mükelleftir. Lafla olmaz bu işler.

    Ha Ziya Gökalpʼin Kürtlüğü de iddiadan ibarettir. Memleketine bakılarak ortaya atılmış.

    Buradan bir şey çıkıyor. Bir şey hakkında çok rivayet varsa o şey malûm değil meçhûldür. Ziya Gökalpʼın soyu meçhuldür. Bu meçhullüğü gidermek için akrabalarına Y-DNA testi yapılabilir. Soy ağacı araştırılabilir vs. Her neyse artık. Doğruluk diye site açmışsınız. Akademik dayanağı olmayan şeyleri doğru diye millete sunmayın. Bir kardeş tavsiyesidir.

    Bu arada Ziya Gökalpʼın Türk olmadığını söyleyenler de Türkçülüğü çürütmek için bunu kullanırlar. Onlara da tavsiyem böyle boş şeylerle kendilerini avutmasınlar.

    • Esenlikler.
      Amacımız, Ziya Gökalp’e Kürt ithâmlarında bulunarak Türkçülüğü zedelemeye çalışanlara, onun kendi şiiri ile cevap vermektir. Kaldı ki, bizim DNA milliyetçiliği yapmadığımızı da okurlarımız iyi bilirler. Eğer sizin Türklükten anladığınız şey DNA sarmalları ise, sizlerin de tahmin edebileceği üzere; bizler bu konuyu akademik doğrulara dayandıracak ekipmanlara sahip değiliz. DNA örneği almamız mümkün değildir. Dolayısıyla akademik kanıtlar istemek mantıklı ve gerçekçi bir tutum değildir. Hâl böyle olunca, bu tarz bilgileri birinci derece kaynaktan öğrenmek en doğru sonucu verecektir. Son olarak, bir kimse soyunu ispatlamak zorundalığı içerisinde değildir. Lakin, onun başka bir ırka mensup olduğu yönünde, karalamak amacıyla yapılan iddialar varsa; bu kanıtlanma zorunluluğuna sahiptir. Biz DNA sarmallarını kanıt gösterip “Bakın Türk” demiyoruz. Başlıkta da görüldüğü üzere; “Ziya Gökalp’in Kürt Olduğu” iddiası kanıtsız olduğu için, kendisinden ve birinci derece kaynaklardan yola çıkarak bunu rahatlıkla “Yanlış İddia” kategorisine sokabiliyoruz.
      Ziya Gökalp’e yapılan bu iddia ne kadar alçakça ise, onun Türklüğünü doğrulama gevelemeleri de o kadar alçakçadır.
      “Türk, Türk olduğu için asildir. çoğumuz, büyük babamızın babasını hatırlamayız. Bütün soy gururumuzu, Türk olmanın içinde buluruz.”

      • Hayır bu dedikleriniz bilhassa Doğu Karadeniz ve Kuzey Doğu Anadoluʼda yaşayan vatandaşlarımızın bir kısmı için geçerlidir.

        Türkiyeʼde genel olarak böyle bir şey yoktur. Sıradan bir İç Anadolu köylüsü bile 3-5 dedesini sayar. Ailesini bilir. Sülalesini bilir. Aşiretini bilir. Hatta boyuna kadar bilenler bile epey sayıda var.

        Burada Ziya Gökalpʼın neyi benimseyip benimsemediği beni ilgilendirmiyor. Siz soyuyla alâkalı bir şey söylemişsiniz. Onu yazmayı unuttum. “Hâlis bir Türkʼtür” demişsiniz. Ben ona istinaden itiraz ettim ve Kürt iddiasına yanlış demenize itiraz ettim.

        Bu meseleyi merak ettiğimden biraz daha araştırma gereği duydum. Edindiğim bilgileri de sizinle paylaşmak isterim:

        Kendisinin kütük kayıtları resmi olarak Diyarbakırʼın Çermik ilçesinin Başarı (Alos) köyüne dayanır.

        Köydeki söylenti ise Gökalpʼın ailesinin oraya da Diyarbakırʼın Çüngüş ilçesinin Malkaya (Elyos) köyünden geldikleridir. O yörede hem Türk hem de Zaza vardır. Neyse geçelim. Meselemiz bu değil.

        Gökalpʼın babası o yörede Çermikli Zaza Tevfik Bey olarak bilinir. Anası Zeliha Hanım da Pirinçcizâdeler isimli bir Kürt ailesine mensûbtur.

        Babasının kavmî menşei bilinemez. Ama kimliği Zazalıkʼtır.

        Anasının kavmî menşei de kimliği de Kürtlükʼtür.

        Yani Kürtlük iddiası öyle işkembeden çıkmış değil.

        Şimdi kavmî menşeine (soyuna) dâir şifahî rivayetler ise şu şekildedir:

        1-) Kızının Buharalı Türk olduğuna dair gülünç iddiasıdır.
        2-) Aslen Suriye Türkmeni olduğudur.

        Buradan çıkan netîce Gökalpʼın kavmî menşeî (soyu) meçhûldür. Yani burada bir doğruluk veya yanlışlık yok. Meçhûllük var.

        Sizin de Gökalpʼın da milliyetçilik anlayışınıza saygı duyarım. Çok tartışılan bir meseleyi araştırmak da alçaklık değildir.

        Gökalpʼın soyu yüzünden de Türkçülüğü karalamak ahmakçadır. Onu da belirteyim. Kolay gelsin.

        • Edindiğiniz bilgiler yıllardır sosyal medya ve internette dolaşan safsatalardan ibarettir. Bu iftira ve safsatalar Ziya Gökalp hayatta ilken atılmıştır. Şiirinde kendisine Türk değil diyenlere ‘piç’ hakareti yetmiyorsa, bir diğer açıklamayı sunalım.
          Ziya Gökalp çıkarmış olduğu 1922-1923 yıllarında yayınlanan Küçük Mecmua 28. sayısında kendisi hem eski harfler ile hem yeni harflerle açıklama düşmüştür.
          “Kendisine kürt denildiğini ama bunun doğru olmadığını” kendi ağzıyla bir kez daha orada belirtmiş. Enver Behnan Şapolyo, Ziya Gökalp ve İttihat Terakki Cemiyeti kitabında bunu tekrar yayınlamıştır.
          Kendisinin iyi kürtçe bildiği evlerinde kürtçe konuşulduğu iddiası da kızı olan Türkan Gökalp tarafından yalanlanmıştır..
          Herkes haddini bilmesi gerekir. Safsata ve rivayet bilgilere yola çıkarak Atatürk’ün fikir babası olan Ziya Gökalp’e hakaret edilmemelidir.
          Ziya Gökalp kendi soyunu kendisi çıkararak Küçük Mecmua’nın ilgili sayısında belirtmiş. Türkiye topraklarında Türk doğar.

          Kürtlük iddiası tamamen doğduğu ve yaşadığı bölgeden çıkmış olan bir alçakça iftiradır. Onu atanlar kadar onu paylaşanlar da alçaktır.

          • Burada babası ve dolayısıyla kendisi Kürtʼtür demedim. Burada kesin olan bir taraf var annesinin Pirinçcizadeler isimli bir Kürd asıllı aileye mensup olmasıdır. Bu safsata falan değildir. Bilinen bir şeydir. Bu onu Kürt yapar diye de bir şey demedim. Onun Kürt olmasını da veyahut farklı bir soya mensub olmasını da hakaret kasdıyla yapacak bir düşük beyne sahip değilim. Burada bir karışıklık var. Siz de bilip bilmeden hüküm veriyorsunuz. Ufak bir itiraz edince de çemkiriyorsunuz.

            Küçük Mecmuaʼda yaptığı açıklamayı biliyorum. Ailesinin Türklerin yaşadığı yerden (Çermikʼten) geldiğini söyleyip kendisinin soyca da Türk olduğuna hüküm vermesidir. Yani üstte bahsettiğiniz “memlekete göre soy tayin etme” işini ben değil kendisi yapıyor. Ben burada baba tarafından soyunun kesin bilinmediğini söylüyorum siz anlamak istemiyorsunuz. Farklı bir soya mensup olması da kötü bir şey değildir. Soyu da fikirlerine engel değildir. Siz ortaya ciddi deliller ile cevap verseniz bu tartışmaya gerek kalmıyacaktı. Neyse daha fazla tartışmanın lüzumu yok.

  • Adsız kişinin yorumlarına bakarak şu çıkarımda bulundum:Kendileri bilimsel düşünmeyi seven ve bilimsel konuşan biri ve ayrıca tarafsızca nesnel bilgiler veriyorlar. Sizin gibi bilimsel düşünüp bilimsel konuşan insanlara ihtiyacımız gerçekten sizi takdit ediyorum, sırf fanatiklikten dolayı nesnel ve tarafsız olamayanları ise kınıyorum.. Ne mutlu sizin gibi kişilere Adsız bey.. 🙂

Yorum Yap